آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت( ۸ تا ۱۵ دی ۱۴۰۲)




جمعه ۸ دی ۱۴۰۲

ــ مریم شکرانی، روزنامه‌نگار اقتصادی، که چندی پیش در پی انتشار مطلبی انتقادی به دادگاه کیفری احضار شده بود، از آزادی موقت خود با قرار وثیقه و ارجاع پرونده‌اش به دادسرای مطبوعات خبر داد.

ــ سازمان بازرسی کل کشور از هادی کسایی‌زاده مهابادی، مدیر مسئول یک ماه‌نامه، به دلیل انتشار نامه‌ای محرمانه شکایت کرد.

ــ پارسا انصاری، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، به‌دلیل انتشار یک ویدئوی طنز به ۲ ترم تعلیق از تحصیل و انتشار یک نامه‌ی عذرخواهی محکوم شد.

‌ ــ علیرضا آزاد، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، به دلیل خودداری از اعلام برائت از امضای نامه‌ی حمایت از حقوق دانشجویان و استقلال دانشگاه، اخراج شد.

ــ عمران قاسم‌زایی، معلم در ایرانشهر، از هفتم دی‌ماه که به دست مأموران امنیتی در خانه‌اش بازداشت شد هم‌چنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به سر می‌برد و از وضعیت او و اتهامات مطرح‌شده اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۹ دی

ــ ابراهیم رشيدى (ساوالان)، روزنامه‌نگار، که سابقه‌ی بازداشت به دلیل فعالیت‌های مدنی در سال ۱۴۰۰ هم دارد، در مشکین‌شهر بازداشت شد و نیروهای امنیتی برخی از وسایل شخصی او ازجمله کتاب و لپتاپ را ضبط کردند.

ــ سیوان ابراهیمی، مدرس زبان و از فعالان مدنی کامیاران، که به اتهام‌های «تشکیل گروه و دسته‌جات به قصد برهم‌زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم شده است برای اجرای حکم حبس به زندان سنندج منتقل شد.

ــ کوثر واحدی‌زاده، دانشجوی دانشگاه تهران، به اتهام «عدم رعایت پوشش ابلاغی وزارتین» به ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

ــ سعید یوزی، فعال کارگری اهل کامیاران (و از اعضای کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های آزاد کارگری)، پنجم دی‌ماه در فردیس کرج بازداشت شده است و نیروهای امنیتی برخی از وسایل شخصی او از جمله گوشی همراه را ضبط کرده‌اند.

ــ شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد.

یکشنبه ۱۰ دی

ــ در پی اعتراض جمعی از زنان زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در جریان بازدید مقامات قضایی از زندان، تماس‌های تلفنی ۱۳ تن ازجمله نسیم سلطان‌بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران محبوس، به مدت یک ماه قطع شده است.

ــ مهدی رضایی، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، به حکم کمیته‌ی انضباطی این دانشگاه به ۲ نیم‌سال منع موقت از تحصیل محکوم شد.

دوشنبه ۱۱ دی

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، به دلیل اطلاع‌رسانی درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب به یک سال حبس، ۲ سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شد.

ــ منصور قنواتی، مدیر مسئول یک روزنامه، به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» که موضوع شکایت اداره اطلاعات خوزستان بوده است و وحید ضرابی، مدیر مسئول یک پایگاه خبری، به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.

سه‌شنبه ۱۲ دی

ـــ

چهارشنبه ۱۳ دی

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری اهل کیاشهر، که به یک سال حبس تعزیری و مجازات‌های دیگر محکوم شده است، پس از احضار به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب آستانه اشرفیه در روز شنبه ۸ دی‌، بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت به زندان ازبرم لاهیجان منتقل شد.

ــ حسن باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از تدریس در دانشگاه تعلیق و درنهایت به اجبار بازنشسته شده است، به دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار احضار شد.

ــ محمد شجاع، پزشک کودکان، به اتهام توهین به مقدسات، در بجنورد بازداشت شد.

ــ برای ایرج توبه‌ای‌ها نجف‌آبادی و حسین اشرفی، دو معلم و فعال صنفی فرهنگیان نجف‌آباد، به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبر» قرار جلب صادر شد.

ــ مهدی محمودیان، فعال مدنی که بابت روشن کردن شمع به احترام کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و حضور در جمع «دادخواهان سلامت» مجموعا به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از زندان اوین آزاد شد.


پنجشنبه ۱۴ دی

ــ شهردار میناب در پی انتشار گزارشی انتقادی در یک پایگاه اطلاع‌رسانی این شهر، از این نهاد خبری شکایت کرد.

ــ مهدی سعادتی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، به دلیل انتشار پیامی انتقادی در جریان انفجارهای تروریستیِ کرمان به اتهام «انتشار مطالب توهین‌آمیز» بازداشت شد.

ــ برای مریم جوادی، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خارج کشور که سال گذشته برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» پرونده‌ی قضایی تشکیل شده که قرارست در ۱۸ بهمن‌ماه در دادگاه انقلاب به صورت غیابی برگزار شود.

ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، که سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه در بندرعباس بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود، با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات بندرعباس آزاد شد.

ــ زینب (بهار) خنیاب‌پور، فروشنده‌‌‌ی ساکن بهبهان، به دلیل انتشار تصویر خود در فضای مجازی به اتهام «انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای مجازی» در دادگاه کیفری بهبهان به ۲ سال حبس محکوم شد.