شمار قربانیان فلسطینی در غزه به ۲۰ هزار نفر رسید

شمار قربانیان فلسطینی در غزه به ۲۰ هزار نفر رسید و نزدیک به ۲ میلیون نفر آواره شدند؛ رأی‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی جهان عرب در شورای امنیت مجددا به تعویق افتاد؛ اعلام «آمادگی» اسرائیل برای آتش‌بسی جدید و مخالفت حماس با مذاکرات در سایه جنگ؛ بایدن: اسرائیل مسئولیت دارد بین حماس و غیرنظامیان تمایز قائل شود

شمار قربانیان فلسطینی در غزه به ۲۰ هزار نفر رسید؛ نزدیک به ۲ میلیون نفر آواره شدند

نیروهای اسرائیلی ۲۵ نفر دیگر را در بمباران جنوب غزه کشتند، به اردوگاه آوارگان در شمال و به یکی از آخرین بیمارستان های باقی مانده در منطقه حمله کردند. تعداد فلسطینی های کشته شده در این منطقه به ۲۰۰۰۰ نفر رسیده است. کشتار بی وقفه فلسطینی ها و شرایط وخیم برای نزدیک به ۲ میلیون نفر که از خانه های خود آواره شده و دسترسی اندکی به غذا، آب تمیز یا سرویس های بهداشتی دارند، خشم روزافزون بین المللی را حتی در میان متحدان نزدیک اسرائیل برانگیخته است. بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، در رفح در جنوب غزه ، حملات هوایی اسرائیل به سه خانه موجی کشته شدن ۲۵ نفر دیگر شد و ۱۰ نفر هم در حمله به اردوگاه آوارگان جبالیه در شمال کشته شدند. حملات اخیر در داخل یک محوطه کلیسا و یک مدرسه در غزه، و حمله ای که یکی از آخرین بیمارستان های فعال در شهر غزه را تعطیل کرد، نگرانی ها در مورد حفاظت از غیرنظامیان را افزایش داده است،

رأی‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی جهان عرب در شورای امنیت به تعویق افتاد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، حول قطعنامه‌ پیشنهادی جهان عرب برای تسریع کمک‌رسانی مورد نیاز غزه، مذاکراتی فشرده انجام دادند تا بدین طریق بتوانند از وتویی دیگر از سوی آمریکا جلوگیری کنند. انتظار می‌رفت رای‌گیری شورای امنیت برای این قطعنامه که از روز دوشنبه به تعویق افتاده است، تا ساعات اولیه بعدازظهر سه‌شنبه برگزار شود اما با درخواست آمریکا برای مهلت بیشتر، تا ساعات پایانی این روز به تعویق افتاد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بعدازظهر سه‌شنبه گفت: «ما فعلا داریم روی مقوله‌های مطرح شده در این قطعنامه کار می‌کنیم.» او افزود: «برای ما این موضوع اهمیت دارد که بقیه جهان متوجه شوند که خطر در چیست و حماس در روز هفتم اکتبر چه کرده است و اسرائیل چه حقی برای دفاع از خود مقابل آن تهدیدها دارد.» در پیش‌نویس این قطعنامه که صبح دوشنبه روی میز مذاکره قرار گرفته بود، درخواستی برای «متارکه فوری و پایدار جنگ» مطرح شده بود اما این لحن در پیش‌نویس جدیدی که در ساعات اولیه روز سه‌شنبه در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، تعدیل شد.

اسرائیل بیمارستان العوده را به پادگان تبدیل کرده است

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه، سه‌شنبه ۲۸ آذر، اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی، ۲۴۰ نفر شامل پرسنل پزشکی، بیماران و افراد آواره را در داخل بیمارستان العوده در شمال نوار غزه بازداشت کردند. به گفته القدره، نیروهای اسرائیلی این بیمارستان را به پادگان نظامی تبدیل کرده و شش پرسنل پزشکی شامل مدیر بیمارستان را علاوه بر یک بیمار و یک همراه، دستگیر کردند. سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد که در میان بازداشت شدگان در بیمارستان، ۸۰ کادر پزشکی، ۴۰ بیمار و ۱۲۰ آواره هستند که بدون آب، غذا و دارو در بازداشت بسر برده و نیروهای اسرائیلی از تردد میان بخش‌ها جلوگیری می‌کنند.

بمباران شرق رفح

رسانه‌های فلسطینی پیشتر از افزایش شمار کشته‌ها به دست‌کم ۲۹ نفر در جریان بمباران چندین خانه در شرق رفح در جنوب نوار غزه خبر داد. در تلگرام «تلویزیون فلسطین» آمده است که چند روزنامه‌نگار در میان کشته‌ها هستند. در گزارش امروز این تلویزیون آمده است که ده‌ها نفر در بمباران یک مجتمع مسکونی در اردوگاه جبالیا توسط اسرائیل، کشته شدند. همزمان القدره نیز تاکید کرد که در بمباران مرکز پزشکی در نزدیکی جبالیا، دو روزنامه‌نگار زخمی شدند. به‌گفته او، حمله هوایی به جبالیا به کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر و زخمی‌شدن ۴۰ نفر انجامید.

حماس حملات راکتی به اسرائیل را از سرگرفت

حماس روز سه‌شنبه حملات راکتی از نوار غزه به اسرائیل را از سر گرفت و به گزارش ارتش این کشور آژیرهای خطر در شهر تل آویو به صدا درآمد. گردان‌های عزالدین قسام،‌ شاخه نظامی حماس،‌ مسئولیت این راکت‌پرانی را برعهده گرفت. هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حملات راکتی منتشر نشده است. بر اساس ارزیابی‌های رسمی، از ۱۵ مهر که حماس به خاک اسرائیل حمله کرد تا کنون، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک شده است. این در حالی است که وزارت بهداشت غزه، زیر نظر حماس، می‌گوید آمار کشته‌شدگان فلسطینی در نوار غزه از مرز ۲۰ هزار تن گذشت. ارتش اسرائیل همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد بعد از آن که از جنوب لبنان راکتی به سمت شهر مرزی متولا شلیک شد و در زمین خالی فرود آمد، به اهدافی در لبنان حمله کرده است. گروه شبه‌نظامی حزب‌الله که مورد حمایت ایران است،‌ مسئولیت حمله راکتی را برعهده گرفت و در مقابل اسرائیل گفت به زیرساخت‌های این گروه شامل انبارهای اسلحه حمله هوایی کرده است.

اعلام «آمادگی» اسرائیل برای آتش‌بسی جدید و مخالفت حماس با مذاکرات در سایه جنگ

در حالی که رئیس جمهوری اسرائیل اعلام کرده که این کشور آماده برقراری آتش‌بس بشردوستانه دیگر و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه برای آزادی گروگان‌ها است. از دیگر سو اما یکی از رهبران ارشد حماس تاکید کرد که این گروه در سایه ادامه جنگ، درباره گروگان‌ها مذاکره نخواهد کرد. اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، سه‌شنبه ۲۸ آذر، اعلام کرد که اسرائیل برای برقراری آتش‌بس دیگری با میانجی‌گری دیگر کشورها در نوار غزه به‌منظور آزادی گروگان‌های در اسارت حماس و رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتری به ساکنان این باریکه تحت محاصره آمادگی دارد. بنا به اعلام دفتر ریاست جمهوری اسرائیل، هرتزوگ که سمت او عمدتاً تشریفاتی است، در جمع تعدادی از سفیران گفت: «اسرائیل با هدف فراهم ساختن امکان آزادی گروگان‌ها، برای آتش‌بس بشردوستانه دیگر و اجازه دادن به ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه آمادگی دارد.» او در این رابطه افزود که «مسئولیت کاملاً بر عهده یحیی السنوار، فرمانده حماس و سایر فرماندهان حماس است.»
این اظهارات هرتزوگ در حالی بیان می‌شود که یکی از رهبران ارشد حماس، سه‌شنبه ۲۸ آذر، در بیانیه‌ای گفت که این جنبش با انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا در سایه ادامه جنگ اسرائیل مخالفت است، اما برای پایان دادن به جنگ آمادگی دارد. باسم نعیم، یکی از رهبران حماس، گفت: «پیش از پایان تهاجم نظامی اسرائیل، هیچ مذاکره‌ای درباره گروگان‌ها انجام نخواهد شد و ما پذیرای هر ابتکاری هستیم که رنج مردم ما را کاهش دهد.»
این در حالی است که یک منبع به خبرگزاری «رویترز» گفته که نشست روز دوشنبه ۲۷ آذر میان نخست‌وزیر قطر و مدیران سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در ورشو برای بررسی آزادی تبادل اسرای نزد حماس مثبت بوده اما دست‌یابی به توافق در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی نمی‌شود. طرف‌های قطری و اسرائیلی و آمریکایی دو شنبه در پایتخت لهستان به‌منظور بررسی امکان دست‌یابی به توافق احتمالی جدیدی برای آزادی اسرای اسرائیلی نزد حماس در غزه در مقابل آزادی احتمالی زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در باریکه غزه دیدار کرده بودند. این منبع آگاه از تلاش‌های دیپلماتیک، به خبرگزاری «رویترز» گفت که گفت‌وگوها میان این طرف‌ها مثبت بوده و با وجود تبادل نظر و بررسی پیشنهادهای مختلف از سوی مذاکره‌کنندگان در تلاش برای احراز پیشرفت در این زمینه، اما دست‌یابی به توافق در آینده‌ای نزدیک، بعید به‌نظر می‌رسد.

بایدن: اسرائیل مسئولیت دارد بین حماس و غیرنظامیان تمایز قائل شود

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید اسرائیل باید مراقب باشد تا تلفات غیرنظامیان در نوار غزه را به حداقل برساند. بایدن همچنین با تاکید بر لزوم مبارزه اسرائیل با حماس تاکید کرد که در عین حال اسرائیل مسئولیت دارد که بین غیرنظامیان و نیروهای حماس تمایز قائل شود. او در ادامه تاکید کرد که آمریکا در حال مذاکره با اسرائیل و کشورهای عربی در مورد تشکیل آینده یک کشور فلسطینی با تضمین امنیت از سوی اسرائیل است.

مالزی ورود کشتی‌های اسرائیلی به بنادر این کشور را ممنوع کرد

دفتر نخست وزیری مالزی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که کشتی‌های اسرائیلی اجازه پهلوگیری در بنادر مالزی را نخواهند داشت. بر اساس اعلام دفتر انور ابراهیم، این تصمیم به دلیل آنچه «قتل عام و وحشیگری» اسرائیل در نوار غزه خوانده شده گرفته شده است.