آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۳ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۲)

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان ونشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌ هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲

ــ در سی‌وپنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷، جمعی از خانواده‌های دادخواه که برای گرامی‌داشت یاد عزیزان‌شان در گلزار خاوران تهران حضور یافته بودند با ممانعت و برخورد خشونت‌بار مأموران امنتی روبه‌رو شدند.

شنبه ۴ شهریور

ــ شیوا شاه‌سیاه، گرافیست و از فعالان حقوق زنان، با تودیع وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شد.

ــ برای مهدی یراحی، خواننده پاپ، به دلیل «انتشار یک ترانه غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» پرونده‌ی قضایی تشکیل شد.

ــ هفت تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران: وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان اخراج شدند.

ــ علی شریفی زارچی (استاد دانشگاه شریف)، حمیده خادمی و آمنه عالی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و رهام افغانی خوراسکانی (استادیار دانشگاه شهید بهشتی) اخراج شدند.

ــ بهاره عسکری‌زاده، فعال صنفی معلمان، به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان به ۴ ماه انفصال موقت از خدمت محکوم شد.

یکشنبه ۵ شهریور

ــ حبیب موسوی، شاعر و نویسنده، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب گرگان به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ــ مریم عامری، فعال فرهنگی، در اهواز بازداشت شد.

ــ درخواست واخواهی از رای صادره برای مرضیه محمودی (روزنامه‌نگار) رد و حکم جزای نقدی و تبعید وی به تربت‌جام تایید شد.

ــ سارا سیاه‌پور، معلم، به حکم هیئت تخلفات آموزش و پرورش استان البرز از کار اخراج شد.

ــ فروغ شیخ‌الاسلامی، وکیل دادگستری، در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویق به فساد و فحشا» در مجموع به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

دوشنبه ۶ شهریور

ــ آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری، به سبب سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» در حمایت از روزنامه‌نگاران و فعالان زندانی ممنوع‌الملاقات شد.

ــ آریا جعفری، عکاس خبری و عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، که در جریان اعتراضات سراسری در ایران چهار ماه را در زندان سپری کرده بود، «به دلیل فشارهای نهاد امنیتی» از همکاری با خبرگزاری ایسنا منع شد.

سه‌شنبه ۷ شهریور

ــ مهدی یراحی (خواننده)‌ و کوشان حداد (آهنگ‌ساز) بازداشت شدند.

ــ انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای بازداشت مهدی یراحی، خواننده‌ی ترانه‌های اعتراضی، و ممنوع‌الکار شدن «کنش‌گران فرهنگی» در ایران را محکوم کرد. این انجمن، بازداشت مهدی یراحی را نشان‌دهنده‌ی «سرکوب سیستماتیک و ظالمانه‌ی آزادی بیان» در جمهوری اسلامی دانست و خواستار آزادی فوری او شد.

ــ عزیز قاسم‌زاده، معلم و آهنگ‌ساز و از فعالان صنفی فرهنگیان گیلان، به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش این استان به انفصال دائم از مشاغل دولتی محکوم شد.

ــ الهه محمدی، روزنامه‌نگار بازداشتی در زندان اوین، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

ــ محمدرضا نظری‌نژاد (رئیس پیشین کانون وکلای استان گیلان و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان) و عزیز شفیعی‌زرقانی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) از دانشگاه اخراج شدند.

ــ غلامرضا اصغری، معلم و از اعضای کانون صنفی معلمان اردبیل، بازداشت شد.

ــ صالح نیک‌بخت، وکیل خانواده‌ی مهسا امینی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بابت مصاحبه‌ با برخی رسانه‌های خارجی و داخلی محاکمه شد.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فهرست هفتگی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: نیلوفر حامدی، الهه محمدی، مهدی نیک‌عهد، ریبوار سیدمحمدی، کامیار فکور، علی مصلحی و ویدا ربانی.

چهارشنبه ۸ شهریور

ــ نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، با خشونت و ضرب‌وشتم برای چندمین بار بازداشت شد.

ــ مهدی و مجید نیک‌عهد، مدیرمسئول و سردبیر نشریه‌ای در استان مرکزی، به اتهام «توهین به مقدسات» و «اخلال در نظم عمومی» محاکمه شدند.

ــ احمد علیزاده، معلم و فعال صنفی آبدانان، به اتهام‌های «اهانت به رهبر حکومت ایران و اداره کردن دسته/ جمعیت با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به دادگاه انقلاب ایلام احضار شد.

ــ حسن باقری‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، از تدریس در دانشگاه تعلیق شد.

ــ معید مهدیان، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر پیشین شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت، در شورای تجدیدنظر انضباطی به ۷ ماه منع موقت از تحصیل محکوم شد.

ــ شماری از زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین ازجمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، سعید مدنی، احمدرضا حائری، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، داود رضوی، کامیار فکور، علی یونسی، امیرحسین مرادی، آرش جوهری و امیرسالار داوودی در اعتراض به محدودیت‌های شدید تلفنی و شنود و ضبط صدای زندانیان و هم‌چنین هزینه‌ی سنگین مکالمه و کیفیت بد صدا، با اعلام اعتصاب، از هشتم تا دهم شهریور از تلفن‌های زندان استفاده نکردند.

پنجشنبه ۹ شهریور

ــ حسین محمدی، بازیگر زندانی، برای گذراندن حکم ۱۰ سال حبس در تبعید به زندان مرکزی کرمان منتقل شد.

ــ مسعود علیا (مترجم) و امیر مازیار (استاد دانشگاه) از تدریس در ترم آتی گروه فلسفه‌ی هنر در دانشگاه هنر تهران منع شدند.

ــ سازمان زندان‌ها، با وجود تاکید پزشکی قانونی، با اعزام جعفر ابراهیمی (بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران) به مرخصی درمانی موافقت نکرد.

ــ علی‌اکبر خداشاهی (دانشجوی دانشگاه تربیت‌مدرس) و لیلا قیصری قلعه‌شاهی (دانشجوی دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان) به حکم بدوی کمیته‌ی انضباطی به ۲ نیم‌سال منع از تحصیل محکوم شدند.

ــ بهاره هدایت، زندانی سیاسی، با درخواست آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی و در اعتراض به قتل جواد روحی در زندان و در حمایت از زنان آزادی‌خواه اعلام اعتصاب غذا کرد.