نفراخوان اقدام مشترک ۲۷ نهاد و کلکتیو برای برگزاری تظاهرات ۱۶ سپتامبر در ۱۵ شهر جهان تا کنون

در سالگرد قتل حکومتی ژینا و آغاز قیام «ژن*، ژیان، ئازادی»

به خیابان‌ها می‌آییم!!

نزدیک به یک سال از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و آغاز خیزش انقلابی مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی و آزادی و رهایی از هرگونه سرکوب، ستم، تبعیض و استثمار می‌گذرد. در این مدت آمران و عاملان جنایت‌کار جمهوری اسلامی، با به بند کشیدن ده‌ها هزار انسان معترض و اعدام و کشتار بیش از پانصد تن و صدور احکام سنگین حبس و شلاق و تشدید سرکوب‌ها، با تمام قوا تلاش کرده‌اند تا ستون‌های ترک خورده‌ی حاکمیت استبدادی‌شان را سرپا نگاه دارند. همانطور که از آغاز حکومت‌شان تا به امروز نشان داده‌اند که برای حفظ و تداوم این نظام فاسد و غارت منابع طبیعی و ثروتی که حاصل دسترنج کار مردم زحمتکش ایران بوده است، ابائی از سرکوب، بازداشت، شکنجه، اعدام، تبعیض، ترور و قتل‌عام معترضان و دگراندیشان نداشته‌اند.

به‌رغم تمامی سرکوب‌‌ها و جنایت‌های بی‌شمار، مبارزات زنان* (زلینتا+)، جامعه‌ی کوئیر، جنبش‌های فمینیستی، کارگری، دانشجویی، دادخواهی، ملل تحت‌ستم، معلمان، نویسندگان، خبرنگاران، بازنشستگان، پرستاران، کشاورزان و فعالان محیط زیست علیه سرکوب، تبعیض، نابرابری، بی‌عدالتی، حجاب اجباری و تبعیض‌های جنسی- جنسیتی، نابودی محیط زیست از دهه‌‌های گذشته تا کنون ادامه یافته است. مبارزه برای رهایی از شرایط فاجعه بار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اختلاف فاحش طبقاتی و تبعیض‌های عمیق سیستماتیک نیز خود را در نقاط عطف خیزش‌‌های دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ جلوه‌گر ساخت.

از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ (۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲) شعار «ژن*، ژیان، ئازادی – زن*، زندگی، آزادی»، فریاد مشترک خیزش مردمی فراگیری شد که به دادخواهی و برای آزادی، برابری و رهایی از حکومت دینی و ساختارهای مبتنی بر بی‌عدالتی و استثمار قد برافراشته است؛ و مسیر رهایی از دیکتاتوری جمهوری اسلامی و دستیابی به آزادی، برابری، رهایی و دادخواهی برای حقیقت و عدالت از طریق دموکراسی را برای تمامی مردم ایران، به‌روشنی ترسیم نموده و توانسته است همبستگی چشمگیری را میان ملل تحت‌ستم در ایران و جهان به ثمر برساند.

از همگان دعوت می‌کنیم تا در اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی، که نقطه شروع این خیزش انقلابی بود و همزمانی آن با ۳۵مین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، همبسته و متحد، پژواک صدای مردم آزادی‌خواه و برابری طلب ایران در سراسرجهان باشیم.

بدین منظور، ما نهادها و کلکتیوهای چپ، دمکرات، فمینیست و کوئیر امضا کننده‌ی این فراخوان، تظاهراتی همزمان و همبسته را در شهرها و کشورهای مختلف جهان در روز شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، در همگامی با مردم ایران و قیام «زن*، زندگی، آزادی – ژن*، ژیان، ئازادی» سازماندهی می‌کنیم. از دیگر آزادی‌خواهان، نهادها و تشکل‌های زنان*، دانشجویان، کارگران، دادخواهان و از فعالان رفع ستم ملی، حقوق‌ بشر، محیط زیست و جامعه‌ی کوئیر (+LGBTQIA)، در سراسر دنیا نیز دعوت می‌کنیم که در همبستگی با مبارزات مردم ایران و هرچه پرشورتر برگزارشدن این تظاهرات سراسری، با ما همراه شوند.

ژن*، ژیان، ئازادی – زن*، زندگی، آزادی

سرنگون باد نظام «جمهوری اسلامی ایران»

مبارزه، برابری، همبستگی، رهایی

نشانی تماس برای نهادهایی که می‌خواهند در این اقدام مشترک همراه ما باشند: rise.up.jina2023@gmail.com

۲۵ اگوست ۲۰۲۳ / سوم شهریور ۱۴۰۲

اسامی نهادها و کلکتیوهای امضا کننده‌ی این فراخوان به ترتیب حروف الفبا:

۱- انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران – پاریس

۲- بلندگو – برلین

۳- جوانان در تبعید “باهماد

۴- رادیو آوای زن – سیدنی

۵- زنان کنشگر ایرانی در تبعید – برلین

۶- شورای ایرانیان چپ و دموکرات – ماینز

۷- شورای برگزاری اکسیون‌های مشترک در هلند – آمستردام

۸- شورای حمایت از مبارزات‌ مردم ایران – کلن

۹- فمینیستا – برلین

۱۰- کالکتیو زن* زندگی آزادی- برلین

۱۱- کانون پشتیبانی از مبارزات مردم ایران – وین

۱۲- کانون پناهندگان سیاسی ایرانی – برلین

۱۳- کانون کنشگران دموکرات و سوسیالیست – هانوفر

۱۴- کژار – برلین

۱۵- کژار – کلن

۱۶- کژار – هامبورگ

۱۷- کلکتیو ۱۴۰۱ – استکهلم

۱۸- کلکتیو انقلابی ژینا – ایتالیا – رم

۱۹- کلکتیو «زن، زندگی، آزادی – نانت» – فرانسه

۲۰- کلکتیو سِفی (پشتیبانی از برابری و آزادی در ایران – ایرلند) – دوبلین

۲۱- کمیته پشتیبانی از مبارزات دموکراتیک مردم ایران – برلین

۲۲- کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران – برلین

۲۳- کمیته همبستگی با مبارزات مردم ایران – فرانکفورت

۲۴- گروه هم‌آفرینی “ژ” – برلین

۲۵- همبستگی با مبارزات مردم ایران – سوئیس – زوریخ

۲۶- همبستگی با مبارزات مردم ایران – لندن

۲۷- همکاری کلکتیو – کلن