آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۹ تا ۱۶ تیر ۱۴۰۲)



[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲

ــ

شنبه ۱۰ تیر

ــ قرار بازداشت موقت ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی اهل سنندج، برای سومین بار تمدید شد و وضعیت وی هم‌چنان بلاتکلیف است.

ــ جلسه‌ی بازپرسی خسرو علی‌کردی، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی به‌نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» در دادسرای انقلاب مشهد برگزار شد.

یکشنبه ۱۱ تیر

ــ دومین جلسه‌ی محاکمه‌ی توماج صالحی، خواننده‌ی موسیقی رپ اعتراضی، به اتهام‌های «افساد فی‌الارض»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «دعوت به اغتشاش» برگزار شد.

ــ حکم ۵ سال زندان قطعی و مجازات‌های تکمیلی گلرخ ایرایی، فعال حقوق‌بشر، در دادگاه تجدیدنظر تائید شد.

ــ حکم محکومیت یک سال حبس تعزیری برای رضا رمضان‌زاده، فعال کارگری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» عیناً تائید شد.

دوشنبه ۱۲ تیر

ــ محاکمه‌ی نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار اجتماعی و زندانی سیاسی سابق، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. در این دادگاه دو روزنامه‌نگار دیگر به نام‌های سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی نیز از اتهام‌های خود دفاع کردند.

سه‌شنبه ۱۳ تیر

ــ حر منصور عبدالملکی، عکاس، پس از نشست خبریِ سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله با خبرنگاران، به دلایل نامعلوم بازداشت شده است.

ــ نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل شخصی نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، ضمن احضار وی به دادسرای اوین، برخی از لوازم دیجیتال او را توقیف کردند.

ــ حسین‌ یزدی، روزنامه‌نگار و مدیر کانال تلگرامی «ایران تایمز»، پس از احضار به دادسرای اصفهان بازداشت شد.

ــ دریا امیری‌کیا، دانشجوی ادبیات نمایشی دانشگاه سوره، در کمیته تجدیدنظر این دانشگاه به ۲ نیمسال منع موقت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم شد.

چهارشنبه ۱۴ تیر

ــ افسانه بایگان، بازیگر، به دادگاه کیفری مجتمع قضایی ارشاد احضار شد.

ــ صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، به دلیل انتشار اخبار مسمومیت دانش‌آموزان به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» به یک سال حبس محکوم شد.

پنجشنبه ۱۵ تیر

ــ الهه صادقی، کارمند آموزش‌وپرورش بجنورد، به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی به دلایلی هم‌چون «بارگذاری جملات و مطالب توهین‌آمیز به روحانیت، افترا به مسئولین نظام از طریق انتشار مطالبی در فضای مجازی» به ۲ ماه انفصال از خدمت محکوم شده است.