آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۳ تا ۱۰ تیر ۱۴۰۱)




جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ممنوعیت ملاقات با زندانیان سیاسی از جمله کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی و پرونده‌سازی برای آنان را محکوم کرد، و ضمن اعلام حمایت از حق تشکل‌یابی و ارتباط با نهادهای همسو، از نویسندگان و آزادی‌خواهان مستقلِ سراسر دنیا خواست تا صدای رسای اعتراض به این سرکوب‌ها و آزارها باشند.

- کانون نویسندگان ایران در این روز خبر داد: در هفته‌ی جاری تعدادی از اعضای کانون نویسندگان ایران با خانواده‌ی زنده‌یاد علیرضا جباری، مترجم، شاعر و از اعضای فعال کانون دیدار کردند.

- در این روز خبر رسید میثم کاظمی، شهروند اهل بهبهان جهت اجرای یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام» و «توهین به رهبر» که مصداق آن انتشار مطالب مربوط به بازداشت‌شدگان اعتراضات ۲۶ تیر بهبهان بیان شده، احضار شد.

- در این روز خبر رسید حمید قندی، از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر روز گذشته همزمان با تفتیش منزل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

- نرگس محمدی در این روز خبر داد که در پی تنگی نفس روز گذشته به بیمارستان منتقل شده و با آنکه پزشک متخصص تشخیص داده که ریه و قلب او تحت فشار است، دوباره به زندان بازگردانده شده است. داروهای او با تأخیر و ناقص داده شده و داروی اصلی‌اش را به وی نداده‌اند. او نوشت: «می‌خواهید همان مرگی را که برای مرحوم هدی صابر و بکتاش آبتین تدارک دیدید برای من هم تدارک ببینید؟»

- مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸، علیرغم گذشت ۱۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین است. شهناز اکملی، مادر مریم کریم‌بیگی در این روز با انتشار مطلبی در این خصوص افزود: «دو روز پیش وثیقه‌اش را از ۲۰۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داده‌اند اما هنوز هیچ ابلاغ قانونی به ما برای تودیع وثیقه صورت نگرفته.»

- در این روز خبر رسید اکبر باقری، زندانی سیاسی که بیماری‎های متعددی همچون کمبود هموگلوبین خون، مشکلات روده، کبد و هموروئید رنج می‌برد، قریب به یک سال است از رسیدگی مناسب پزشکی و یا اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است.

شنبه ۴ تیر

- امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، پس از گذشت بیش از ۲ سال از زمان بازداشت، در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شدند.

- قرار بازداشت امید شاه‌محمدی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده، از اعضای انجمن صنفی معلمان دیواندره که از ۲۵ خرداد در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج به‌سر می‌برند، از این روز به مدت ۱۰ روز دیگر تمدید شد.

- امین انصاری‌فر، پدر فرزاد انصاری‌فر، جانباخته‌ی اعتراضات آبان ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت خود، در این روز راهی زندان بهبهان شد.

- در این روز خبر رسید آمانج امینی، اسماعیل ریحانی، خالد عبداللهی و سلیمان عبدی و زاهد مرادی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز) و رضا مرادی، صلاح حاجی میرزایی و آرام ابراهیمی، سه تن از معلمان بازداشتی اهل سنندج، با تودیع قرار وثیقه و کفالت آزاد شدند.

- در این روز حکم ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸ میلیون تومان جزای نقدی احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی»، «تبلیغ علیه نظام»، «ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور» در دادگاه تجدید نظر گیلان عیناً تایید شد.

- عباس سوری، نوکیش مسیحی، در این روز طی ابلاغیه‌ای برای اجرای حکم به شعبه‌ی اول اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. این شهروند به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است.

یکشنبه ۵ تیر

- طاهر حامدی، محسن شکوهی، حسن رحیمیان، حسام خاکپور و احمد قادری از معلمان بازداشتی اهل سقز، در این روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

- محمد ایران‌نژاد،کتاب‌فروش، جهت تحمل دوران محکومیت ۲ سال و ۹ ماه حبس خود، در این روز راهی زندان اوین شد.

- امیر سالار داودی، وکیل دادگستری، جهت تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در این روز راهی زندان اوین شد.

- حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در این روز طی تماسی کوتاه که با دخالت عوامل امنیتی قطع شده است، اعلام کرد که «چهار روز است در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و در انفرادی بند ۲۰۹ می‌باشد.»

- ژیلا شرفی نصرآبادی، شقایق خانه‌زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، در این روز بازداشت شدند.

- در این روز خبر رسید زهرا (زارا) محمدی، زندانی سیاسی کرد و مدیر انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین از کانون اصلاح و تربیت سنندج به مرخصی ده روزه اعزام شده است.

- در این روز خبری مبنی بر ضرب و شتم سهیلا حجاب توسط مأموران زندان پیش از ورود به بخش ملاقات منتشر شد.

- آرمان انصاری‌فر، برادر فرزاد انصاری‌فر، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان بهبهان شد.

- دادستان عمومی و انقلاب میناب در این روز از بازداشت ۴ خواننده‌ی زن در این شهرستان به دلیل آنچه وی «اجرای برنامه در عروسی‌ها» عنوان کرد، خبر داد. به گزارش خبرگزاری‌های حکومت دادستان میناب در همین رابطه افزوده است «۴ خواننده زن «دی جی» در این شهرستان به جرم خوانندگی در عروسی‌ها بازداشت شده‌اند و اگر تکرار شود، هم خواننده و هم صاحب عروسی بازداشت خواهند شد.»

دوشنبه ۶ تیر

- صادق کنعانی، از معلمان و فعالین صنفی بازداشت شده‌ی اهل سنندج، پس از ۶ روز بازداشت در این روز به قید وثیقه موقتاً از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.

- احمدرضا حائری زندانی سیاسی سابق، در این روز بازداشت شد.

- خیرالله حق‌جویان، شهروند یارسان، توسط دادگاه انقلاب شهرستان صحنه در این روز به یک سال حبس به اتهامات «توهین به مقامات» و «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد. یازده ماه از این محکومیت به حالت تعلیق در آمده است.

- نازنین محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران، در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

- فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری، در این روز از مخالفت دادسرای اهواز با ورود او به پرونده‌ی روناک رضایی خبر داد. رضایی، دانشجویی است که از زمان بازداشت در اعتراضات مردمی به فاجعه‌ی متروپل، در بازداشتگاه امنیتی سپاه نگهداری می‌شود، تنها ۲ بار با خانواده‌ تماس تلفنی داشته و از ملاقات محروم است.

- در این روز خبر رسید ارژنگ داوودی، معلم و زندانی سیاسی، پس از انتقال به قرنطینه‌ی زندان گوهردشت کرج به عفونت حاد مبتلا شده و با وجود ابتلا به دیابت و بیماری قلبی با حدود هفتاد سال سن، در شرایط بسیار سخت در زندان به سر می‌برد.

- در پی گرد هم آیی بدون حجاب نوجوانان در پارکی در شیراز در این روز خبر رسید که به بهانه‌ی برخورد با هنجارشکنی، چندین کتابفروشی و کتابخانه در شیراز توقیف و تعطیل شده‌اند.

- در این روز خبر رسید نیما صفار، شاعر، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان، در دادگاه انقلاب این شهر به پرداخت ده میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده است. حاجی‌مشهدی وکیل وی در این‌باره نوشت: «در دفاع از موکل به حق بنیادی وی در آزادی بی حد و حصر بیان و عقیده تأکید نمودیم و تعهد را وظیفه‌ی اصلی هنرمند دانسته بودیم.»

سه شنبه ۷ تیر

- در این روز نامه‌ی سرگشاده‌ی خانواده‌های جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، مسعود نیکخواه منتشر شد. خانواده‌ها در این نامه ضمن اعتراض به سال‌ها آزار، زندانی شدن و شکنجه در سلول انفرادی با هدف پرونده‌سازی‌های دروغین، با بیان این‌که برای ممنوعیت ملاقات و اطلاع‌رسانی درباره‌ی زندانیان سیاسی از طرف مسئولین زندان تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌اند، خواستار توقف فوری پرونده‌سازی‌ها و پایان یافتن بازجویی‌های مکرر و موهن و تهدیدآمیز شدند. و با اعلام این‌که تهدیدها و توهین‌های مقامات زندان و بازجوها در برخورد با بازداشتی‌ها و اعضای خانواده‌شان، مصداق بارز آزار و شکنجه‌ است و باید فوراً خاتمه بیابد، از رسانه‌های جمعی خواستند دادخواهی و‌ مطالبات خانواده‌های کارگران و معلمان بازداشتی را بدون معذوریت انعکاس دهند.

- فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری رضا شهابی، حسن سعیدی و دیگر فعالان کارگری و صنفی و حقوق بشری بازداشتی شد.

- در این روز خبر رسید محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی معلمان در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و عدم تحقق وعده‌های مسئولان مجدداً اعتصاب غذا کرده است.

- در این روز خبر رسید خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی، از زندان ایلام به مرخصی درمانی چهار روزه اعزام شده است.

چهارشنبه ۸ تیر

- رهبر جمهوری اسلامی در این روز بار دیگر خواستار محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت شد و به دستگاه‌های اجرایی حکومت اعلام کرد «اگر قانون ندارید، قانون تهیه کنید.»

- شهریار نادری، معلم بازداشتی در این روز با تودیع قرار کفالت از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج آزاد شد.

- در این روز خبر رسید رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران، با گذشت ۴۸ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد و علیرغم حال نامساعد جسمانی در هفدهمین روز اعتصاب غذا است. همچنین محرومیت این فعال کارگری بازداشتی از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده، منجر به افزایش نگرانی آنها به دلیل بی خبری از وضعیت او شده است.

- در این روز خبر رسید زینب جلالیان، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان یزد، همچنان محروم از مرخصی، پانزدهمین سال از حکم حبس ابد خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم تحمل می‌کند و با وجود مشکلات پزشکی همچون ناخونک چشم، ناراحتی کلیه و بیماری‌های گوارشی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است.

- روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در این روز از کاهش مداوم کیفیت و سرعت اینترنت در روزهای اخیر و اختلال شدید آن خبر داد و نوشت: «حدود یک هفته است که بسیاری از کاربران به اختلال و قطعی گسترده سرویس‌های فیلترشکن و در نهایت کیفیت اینترنت، معترض هستند.»

- بیش از ۲۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، ضمن محکوم کردن برخوردهای غیرانسانی با کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله، این اقدامات را قتل تدریجی خواندند و خواستار آزادی او شدند.

- در این روز خبر رسید ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، به اتهام «توهین به مقدسات»، «اخلال در نظم عمومی»، «تشویق به رفتار خشونت آمیز»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است که ۲ سال از این محکومیت به حالت تعلیق در آمده است.

- عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز، در این روز در دادگاه انقلاب این شهر از اتهام «تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» تبرئه شد.

پنجشنبه ۹ تیر

- حسین شنبه‌زاده، که به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال و ۶ ماه و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۸ ماه و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم شده، در این روز جهت اجرای حکم پنج سال و ۱۰ ماه حبس احضار و راهی زندان اوین شد.

- در این روز خبر رسید جهت رسیدگی به دو پرونده‌ی فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده‌ی هفت‌تپه، روز یکشنبه ۹ مرداد امسال در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان وقت نظارت تعیین شده است.

- نسرین جوادی، فعال کارگری و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس ۵ ساله‌ی خود به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد.

- در این روز خبر رسید روزبه مشکین‌‌خط، زندانی سیاسی که چندی قبل از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شده بود، با وجود ناتمام ماندن مراحل درمان طی ابلاغیه‌ای برای تحمل ادامه‌ی محکومیت خود احضار شده است.

- سازمان freedom now و شرکت حقوقی بین‌المللی Dechert LLP در این روز با ارائه‌ی دادخواستی به کارگروه بازداشت خودسرانه‌ی سازمان ملل، خواستار آزادی صبا کردافشاری و راحله احمدی، دو فعال مدنی شدند.